• des:leg
  • des:leg
  • des:leg
  • des:leg

اطلاعات OTDR را چگونه بخوانیم؟ -بخش سوم

از   2   رای
5


در دو بخش قبلی در زمینه دستگاه OTDR بحث های فراوانی را مطرح کردیم. در بخش اول مسائلی از قبیل شرایط فیزیکی تاثیر گذار بر اندازه گیری مقدار تضعیف، مفهوم اشباع و پدیده Ghost را بررسی کردیم و در بخش دوم خطاهای متغییر بازگشت پراکندگی، نحوه حل کردن این خطاها و محدودیت هایی که دستگاه OTDR دارد را توضیح دادیم. در بخش پایانی بیشتر سعی می کنیم با آموزش یک ترفند به شما کمک کنیم تا از دستگاه OTDR استفاده بهتری داشته باشید.

مثال هایی در زمینه استفاده از OTDR و چگونگی جلوگیری از خطا:

در این بخش چند مثال را برای شما مرور می کنیم که در آنها از دستگاه OTDR استفاده شده است. و در حین بررسی این مثال ها ترفند هایی را آموزش خواهیم داد که از طریق آنها مشکلات پیش رو را حل خواهید کرد. مهمترین نکته ای که قبل از هر چیز باید به آن اشاره کرد این است که بدون بررسی و پردازش هیچ نتیجه ای را قبول نکنید. اکثر OTDR هایی که اخیراً به بازار عرضه شده اند دارای حالت خودکار هستند؛ یعنی قادرند به صورت خودکار جای فیوژن ها و کانکتور ها را بدست بیاورند و محاسبات تضعیف را انجام دهند. تجربه به ما نشان داده است این اعداد بدون تحلیل دقیق انسانی قابل استفاده نیستند. دستگاه OTDR یک کامپیوتر است ولی خیلی باهوش نیست. نرم افزار آن محدودیت هایی دارد که اگر کابل دارای بازتاب بالا باشد یا کوتاه باشد نمی تواند کار خود را به دقت انجام دهد.

 

ردیابی خوب در دستگاه OTDR چگونه است؟

به جدول زیر نگاه کنید. انتهای کابل "pulse suppresser" را نگاه کنید، اولین فیبری که از دستگاه OTDR خارج شده است، این کابل با OTDR اجازه می دهد تا بعد از پالس های ابتدایی خود را بازیابی کند. نکته اینکه فیبرها بین رویدادها در یک خط قرار دارند. نشانگر اندازه گیری تضعیف باید از هر دو طرف رویداد آنقدر فاصله داشته باشد تا در رد یابی فیبر یک مسیر مستقیم و در یک خط را طی کند. اگر انحنا در مسیر آن باشد، احتمالاً به دلیل رزولوشن OTDR یا بازیابی بعد از بارگیری بیش از اندازه است.

 

تنظیم نشانگر کمی دورتر از رویداد اندازه گیری تضعیف را تحت شعاع قرار نمی دهد. به یاد داشته باشید تضعیف فیبر تنها 0.01dB در هر 10 متر در هر 1300nm است. با کمی دور شدن از رویداد، امکان خطا در اندازه گیری را کاهش خواهید داد.

 

اگر رد یابی خط مستقیم بین رویدادها را نشان ندهد، به این معنا است که یا فاصله بین رویدادها برای رزولوشن OTDR خیلی کم است یا انعکاس برای زمان بازیابی مورد نیاز رویداد بعدی خیلی زیاد است. در این مورد، نمی توانید دیتای مورد نیاز برای تضعیف فیبر و رویداد تضعیف (event loss) را بدست بیاورید.

 

یک ترفند کاربردی

اگر کمی دچار سر درگمی شده اید نگران نباشید، یک ترفند کاربردی داریم. انعکاس در یک رویداد که به بارگیری زیاد گیرنده OTDR منجر می گردد را می توان با "index matching fluid" تحت کنترل در آورد تا تاثیراتی که انعکاس ر ایجاد می کنند را کاهش دهد. انعکاس از فضای خالی بین دو سر انتهایی فیبر به وجود می آید. کانکتورها در پر کردن این فضا خوب عمل نمی کنند و باعث انعکاس شدید می گردند. Index matching fluid هوا را با نوعی مایع یا ژل که ویژگی های مشابه شیشه فیبر دارد جایگزین می کند و قدرت انعکاس را به شدت کاهش می دهد.

 

تصویر زیر یک فیبر را دوبار ردیابی کرده است. این فیبر حدود 200 متر طول دارد که برای آنالیز با دستگاه OTDR بسیار کوتاه است. ردیابی ابتدایی نشان می دهد که کانکتور در انتهای OTDR دارای انعکاس بالایی است و باعث اشباع شدن OTDR می گردد و خط اصلی ردیابی را کم کم خراب می کند. حتی پالس دوم، از انتهای دیگر فیبر بسیار انعکاس بالایی دارد. هر دو انعکاس باعث ایجاد Ghost می گردد.

 

از آنجایی که دو سر فیبر هرگز صاف و مستقیم نمی شوند، هیچ مرجع قابل اتکایی برای اندازه گیری دقیق تضعیف وجود ندارد.

 

اما از طریق index matching fluid انعکاس را می تواند کاهش داد. تنها یک قطره از ژل یا مایع را بین دو کانکتور مچکانیم که شاخص انعکاس را در شیشه فیبر با هم یکی بشود و انعکاس را کاهش دهد. بعد از کاهش انعکاس و به طبع آن کاهش فشار از دریافت کننده، دستگاه OTDR تنها در پشت کانکتور می تواند به خوبی فیبر را رد یابی کند و ردیابی فیبر صاف (flat) می تواند تضعیف واقعی را اندازه بگیرد. با این کار حتی از شر پدیده ghost نیز راحت خواهیم شد.

 

*خط قرمز بدون استفاده از index matching fluid رد یابی شده است.

مایع index matching fluid را می توان از شرکت هایی که در زمینه فعالیت می کنند یا حتی از سوپرمارکت ها تهیه کرد. این مایع مخصوص کارکرد خوبی دارد ولی گران قیمت است. ژل وازلین و روغن معدنی نیز می توانند عملکرد مشابهی داشته باشند.

 

استفاده از این ترفند کمک زیادی در اندازه گیری می کند اما باید مراقب بود. مایع یا ژل index matching fluid بعد از اینکه در OTDR از آن استفاده شد باید از کانکتور به طور کامل پاک گردد. آداپتوری که برای این کار استفاده می شود نباید دوبار در شبکه از آن استفاده کرد بلکه باید بعد از استفاده آن را دور انداخت یا در یک مایع حلال آن را شتشو داد. مایع یا ژل index matching fluid روی هر سخت افزار یا کانکتوری باشد مانند یک مگنت عمل می کند به این معنی که کثیفی هوا را به خود جذب می کند و سیگنال فیبر را به شدت تضعیف می کند.

 

نتیجه گیری

تست کابل فیبر نوری زیرساختی اگر ابزار درستی در اختیار داشته باشید و روند تست درستی را هم طی کنید بسیار آسان است. وقتی یک مشکل شناسایی شد، باید برای حل مشکل خلاقیت داشته باشید و ترفندهای مربوط را بکار گیری. خیلی مهم است که محدودیت ها و نحوه عملکرد ابزار ها را به دقت بشناسید.

تاریخ درج :  1397/12/23
تعداد بازدیده : 6322
  ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.