• des:leg
  • des:leg
  • des:leg
  • des:leg

اطلاعات OTDR را چگونه بخوانیم؟ -بخش اول

از   1   رای
5


می گویند یک تصویر اندازه هزار لغت ارزش دارد. بنابراین یک تصویر از OTDR می تواند هر آنچه لازم است را در مورد OTDR توضیح دهد. به عکس زیر دقت کنید

 

شیب ردیابی ضریب تضعیف فیبر را نشان می دهد و با دستگاه OTDR در dB/km کالیبر می گردد. به منظور اندازه گیری تضعیف فیبر، به کابل بلند بدون اعوجاج نیاز دارید یا اینکه با بازتاب های بزرگ بار کابل را بالا ببرید. اگر فیبر در یکی از دو سر خود غیر خطی است به خصوص در نزدیکی مکانهایی مانند کانکتور، در هنگام محاسبه نرخ تضعیف آن قسمت را در محاسبه وارد نکنید.

 

کانکتورها و فیوژن ها را در OTDR با عنوان "رویداد (event)" می شناسند. هر دو دارای تضعیف هستند، اما کانکتورها و فیوژن های مکانیکی پیک بازتاب را نشان می دهند. اوج این پیک نشان دهنده اندازه بازتاب آن رویداد است؛ مگر اینکه آنقدر بزرگ باشد که گیرنده OTDR را اشباع کند. زمانی که پیک در ابتدا و انتها صاف بود، این نشان دهنده بارگیری بیش از اندازه دریافت کننده است.

 

برخی اوقات، تضعیف یک فیوژن خوب آنقدر کم است که دستگاه OTDR نمی تواند آن را نشان دهد. این پدیده برای سیستم خوب است ولی برای اپراتور می تواند گیج کننده باشد. اندازه کل فیبرهای شبکه بسیار اهمیت دارد تا بتوانید مکان رویداد را پیدا کنید و وقتی رویدادی غیر منتظره اتفاق افتاد دچار سردرگمی نشوید.

 

پالس های بازتاب دهنده می توانند دقت OTDR را به شما نشان دهند. هیچ دو رویدادی را نمی توانید نزدیک یکدیگر مشاهده کنید مگر اینکه عرض پالس این اجازه را به شما بدهد. به طور کلی پالس های طولانی عریض برای دیده شدن در کابل های زیر ساخت بکار می روند ولی پالس های نازک تر تنها برای مواقعی که میزان دقت مهم است مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شناخت شرایط فیزیکی اندازه گیری:

برای اندازه گیری میزان نور پراکنده شده به دستگاه OTDR بسیار کم است، حدود یک در میلیون از آنچه در تست پالس وجود دارد و الزاماً این مقدار مداوم هم نیست ولی همین مقدار روی دقت و کارکرد اندازه گیری OTDR تاثیر گذار است.

 

بازیابی دستگاه بعد از اشباع:

از آنجایی که نور بسیار کمی برای بررسی به OTDR باز می گردد، مدار دریافت کننده OTDR باید بسیار حساس باشد. به این معنا که آن بازتاب بزرگ که ممکن است یک درصد سیگنال خروجی باشد، باید دریافت کننده را اشباع کند. به محض اشباع شدن، دریافت کننده کمی زمان لازم دارد تا خود را بازیابی کند. تا زمانی که این کار انجام می شود، آنچه روی دستگاه نشان داده می شود غیر قابل اعتماد است.

 

در اکثر این مواقع این مشکل از کانکتور دستگاه OTDR ناشی می شود. بازتاب باعث ایجاد اشباعی می گردد که ممکن است در هر یک کیلومتر 50 متر برای بازیابی آن فرصت لازم باشد که بستگی به طراحی OTDR، طول موج و مغناطیس بازتاب هم دارد. به این منطقه "منطقه مرده" می گویند. به همین دلیل، پیشنهاد می شود با دستگاه OTDR از کابل "pulse suppresser" هم استفاده شود که به دستگاه OTDR کمک می کند خود را زودتر بازیابی کند.

 

Ghosts:

اگر دارید کابل کوتاه را با کانکتور خیلی کوتاهی تست می کنید با پدیده ای به نام "Ghost" مواجه خواهید شد. این پدیده در اثر بازتاب نور از کانکتور و رفت و برگشت های متعدد ایجاد می شود و تا زمانی ادامه پیدا می کند که در سطح نویز دچار تضعیف گردد. پدیده "Ghost" خیلی گیج کننده است، چراکه پدیده ای بازتاب دهنده هستند ولی هیچ تضعیفی را نشان نمی دهد. اگر یک رویداد بازتاب را در نقطه ای که به نظر نمی رسد هیچ ارتباطی برقرار شده باشد مشاهده کنید، احتمالاً در این نقطه پدیده "Ghost" روی داده است.

تاریخ درج :  1397/11/11
تعداد بازدیده : 3214
  ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.